KarlovyVaryDnes.cz
KarlovyVaryDnes.cz » Zpravodajství » Magazín

Důsledky koronaviru: pětina lidí hledá levnější auto

25.03.2021
Pandemie koronaviru výrazně ovlivnila nakupování ojetých vozů. Více než polovina (54 %) lidí, kteří se aktuálně poohlížejí po ojetém voze, tvrdí, že kvůli zhoršené či nejisté finanční situaci změnila svoje nákupní chování. Z průzkumu společnosti Cebia, kterého se účastnilo téměř 400 kupujících, vyplynulo, že kromě poptávky po levnějších vozech stoupla i doba prodeje a potřeba kupujících znát o autě maximum dostupných informací.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Nejčastěji lidé uvádí, že vůz déle vybírají (28 % ze všech kupujících). Je to dáno především jejich ekonomickou situací a obavami o budoucí příjmy. Chtějí mít proto jistotu, že si vyberou spolehlivý vůz, u kterého je nepřekvapí neočekávané náklady na opravy a údržbu. Dalším faktorem pro delší vybírání vozu je, že 20 % kupujících hledá nyní levnější vůz, než původně plánovali. Není proto překvapivé, že jim jeho hledání zabere více času. S klesající cenou totiž obecně klesá i stáří vozu a u starších vozů panují větší obavy o jejich technický stav. Téměř pětina respondentů (18 %) se proto více zaměřuje na prověření historie vozů, neboť se - oprávněně - obávají zatajených havárií či stočeného tachometru.

Stejný vůz za méně peněz? I proto lidé hledají vůz déle


Nejčastěji přitom lidé plánují snížit investici do koupi vozu o více než 50 000 Kč (35 % těch, kteří si plánují pořídit levnější vůz). Úsporu ve výši okolo 50 000 Kč uvádí dalších 26 %. "Znamená to, že tři pětiny z těch, kteří musí nebo chtějí vložit do koupi vozu méně peněz (tj. 12 % ze všech kupujících), plánují snížit výdaje minimálně o 20 % průměrné ceny ojetého auta, což je poměrně hodně," myslí si Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, u které si kupující mohou prověřit historii vozu a zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, nebylo havarované, či zda prodejce uvádí skutečný rok výroby a nesnaží se vůz omladit. Průměrná inzerovaná cena za ojeté auto se drží zhruba na úrovni 230 000 Kč, na odbyt jdou ale více vozy levnější.

Pokud chtějí kupující levnější auto, musí přiměřeně k tomu, kolik chtějí ušetřit, slevit ze svých požadavků. Ochota ustoupit od požadovaných parametrů vozidla však není vysoká. Ze svých požadavků je jednoznačně ochotno slevit jen zhruba 2,5 % kupujících, spíše ochotna je zhruba další desetina. Nejčastěji lidé nechtějí slevit z objemu a výkonu motoru (26 %), 25 % nechce slevit ze stáří vozu a 24 % z počtu najetých km. Ze značky či modelu vozu nechce ustoupit 21 % respondentů. "Ukazuje se, že lidé nezřídka hledají auto velice podobné svým původním požadavkům, ale za výrazně nižší cenu. To je důvodem, proč nyní stoupá počet podvodů s ojetými vozy a stoupá tak riziko koupě auta se stočeným tachometrem či zatajenou havárií. Další cestou, která na první pohled uspokojí přání zákazníka i prodávajícího, je omlazování vozu neuváděním skutečného roku jeho výroby," varuje Pajer.

16 % lidí volí ojetý vůz místo nového


Snížení částky, kterou jsou lidé ochotni do pořízení auta investovat, vedlo ale i k tomu, že 16 % kupujících volí ojetý vůz místo nového. "Určitou roli mohou mít i výpadky ve výrobě nových vozů, ale důležitějším faktorem pro takové rozhodnutí je spíš finanční situace domácností," poukazuje Pajer.

Jen 7 % kupujících záleží nyní více na ekonomii provozu, tedy co nejnižších nákladech na provoz vozidla. Naopak to, že by lidé začali ve velkém kupovat ojetá auta, aby nemuseli cestovat hromadnou dopravou, kde hrozí riziko nákazy koronavirem, se neprokázalo. Snížení rizika nákazy jako důvod pro koupi ojetého auta uvedla jen necelá 4 % všech respondentů. Stejný podíl kupujících pak uvedl, že si plánuje naopak pořídit dražší vůz. "Je možné, že tito lidé si oproti původním představám plánují ponechat vůz na delší dobu, a proto do něj chtějí více investovat," uvedl Pajer z Cebia.

Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Další články z rubriky Magazín

Šok, obdiv, vztek i pocit bezmoci a strachu. Vědci zkoumali emoce v české společnosti rok od ruské invaze

Emocionální reakce občanů České republiky v době vpádu ruských vojsk na Ukrajinu i rok poté, ale také pocit identifikace s demokratickou Evropou a postoje k různým etnickým menšinám v ČR byly tématem dotazníkového šetření, které pro Psychologický ...

Rakovina prostaty ve většině případů přichází bez zjevných symptomů a nebolí

Karcinom mužských pohlavních orgánů je onemocnění zákeřné tím, že ve většině případů přichází bez zjevných symptomů a nebolí. Problém tedy může zůstat ...

Nepodceňujte zimní výbavu vozidel, kdy přezout na zimní pneu ?

Přestože zrovna nebydlíte v horských oblastech, může vás během zimního období nepřízeň počasí zaskočit v jakýchkoliv geografických polohách. Led a sn ...

Při prodeji auta nevynechejte jeden zásadní krok

Plánujete prodat auto. Našel se kupec, který nabídl přijatelnou cenu. Plácnete si, předáte mu klíčky, dostanete peníze, rozloučíte se a "hotovo". Jenž ...

Šetřit s energiemi musí i většina domácností s příspěvkem na bydlení

V souvislosti s vysokými cenami elektřiny a plynu uvažují spotřebitelé o příspěvku na bydlení jako o nejvhodnější cílené sociální dávce. V řadě případ ...





Úterý 21.3.2023
Karlovarský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2023 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes